fredag 9. april 2010

Krakow


..ting tar tid..

Krakow

Jeg ble faktisk litt overrasket og overveldet!
Byen var mye større enn jeg hadde forestilt meg
og det var MYE billigere enn jeg hadde forventet
Det var rett og slett fantastisk å være der!

Og det var varmt!
Så det var bare å legge igjen
jakken på hotellet
Den første utepilsen
smakte fortreffelig ute på
plassen foran Markedshallen


De hadde overraskende mye god mat syns jeg
Og man fikk for det meste veldig god service!

Av spisesteder kan jeg anbefale:

Wierzynek - Nydelig restaurant
Her spiser kongelige, presidenter
og kjente filmstjerner fra Hollywood
og er Polens mest berømte restaurant
Man føler seg litt glam selv i
disse elegante omgivelsene

 Pod Aniolami
Ikke bare en fantastisk restaurant
men utrolig god mat!
Og super service!

Chimera Salad Bar
Der tar du lunsj en dag
Romantisk fast food full av sjarm
i et portrom med avskjermet uteservering
En 30 meter lang bar med
40 ulike salater å velge i
(jeg betalte Kr 20,- for stor porsjon salat, brød og drikke)
Ja det er billig å spise i Krakow!



En liten (eller lang som vi tok) tur
med hest og vogn
var også veldig  koselig en solskinnsdag!


I markedshallen/kleshallen (Sukiennice)
finner du det meste, og mye rart!
Og det var billigere der enn i butikkene
 Skal visstnok være en av de største
turistattrakjonene i krakow









Jeg kjøpte disse to til guttene



Man tømmer litt vann på - blåser
og ut kommer fantastisk fuglekvitter
- Kun til utendørsbruk selvsagt! ;)

Og lilleprinsen fikk selvfølgelig et fly!
Med 4 motorer!
Lurer på om jeg skal male det!? :)




Byporten
Øverst i handlegaten Florianska 


En tidlig lørdagsmorgen
Jeg har vært på coffee heaven og hentet
meg en deilig latte
og vi går ned Florianska


Man MÅ besøke Maria kirken
Minst to ganger!
Det var en fantastisk opplevelse!



Saltkringler selges og kjøpes overalt!
 




Det ble en drink lørdag kveld
Og valget falt "naturligvis" på Pina Colada
En drink jeg bare har sunget om
men aldri smakt


Den smakte
...S O L K R E M...

If you like Pina Coladas
and getting caught in the rain
Fra  The Pina Colada Song
Eller Escape som den egentlig heter - med Rupert Holmes
Vært blandt mine favorittlåter i mange år




Har du ikke vært i Krakow?
Reis dit!
Du kommer til å bli imponert!

En ting er sikkert
Jeg skal tilbake!

11 kommentarer:

  1. Så fantastiske bilder. Ta meg med neste gang du skal dit *blunker pent* Herlig!!!

    SvarSlett
  2. For en nydelig reisebeskrivelse. Virkelig fine bilder. Så flink du er !!!
    Jeg fikk kjempelyst å dra til Krakow nå.

    Ha en fiin fredagskveld.
    Klem Vivian

    SvarSlett
  3. Hørtes ut som en kjempefin tur! Dit må jeg reise!:)
    Har du tatt header-bildet selv?
    Det var skikkelig kult!!:)

    SvarSlett
  4. Dette så ut som en flott by - ble nesten litt overrasket. Kjempefine bilder, og ser ut som dere har hatt det topp! Ønsker deg en riktig god helg! Klemmer fra Elin

    SvarSlett
  5. Så flott at det faktisk var bedre enn du hadde forventa! Og ut fra bildene dine, ser det jo virkelig ut som en flott by!
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  6. Tusen takk!
    Alle bildene med min signatur på
    har jeg tatt selv :)
    (også header bildet)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min. Alltid kjekt når nye lesere er innom og legger igjen en kommentar.

    Kjempefin blogg du har med utrolig fine bilder. Kanskje jeg skal vurdere Krakow neste gang vi skal ut å reise.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. For en herlig tur der har hatt!! Nydelige bilder, som virkelig gjør at jeg får lyst til å ta turen til Krakow!

    Ønsker deg en herlig helg - kos deg!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  9. Jeg har faktisk vært i Krakow for noen år siden sammen med en venninne. Kjenner meg igjen i de bildene du viser og det du har skrevet. På vår tur ble det i tillegg mange besøk på sushi-resturanter (billig og veldig bra!) I tillegg besøkte vi Saltgruvene litt utenfor byen, veldig spennende, også var vi på guidet tur i Auschwitz, noe som gjorde VELDIG inntrykk!

    Jeg kan også anbefale Krakow på det varmeste :) Fantastisk spennende by som er veldig annerledes enn det man er vant til i Norge :)

    Lekre bilder :) God helg!

    Klem Karina

    SvarSlett
  10. Takk! :)

    Ja, jeg tenkte å besøke Saltgruvene og Auschwitz neste gang....

    SvarSlett
  11. Jeg har vært der på kjærestetur med mannen. Fantastisk! (nydelige bilder du har tatt)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...