tirsdag 3. august 2010

Cøliaki & Krokodille Rock!


Det har blitt litt lite 
fotografering i det siste
(til meg å være!)

Jeg skulle gjerne tatt masse bilder
men er så lei av å drasse på 
det store speilreflekskameraet!

Burde hatt et lite men godt kamera
som ikke tar så stor plass i vesken!
Nemlig!

-

De søte muffinsformene
i forrige innlegg
fant jeg forresten på Åhléns

Å muffinsen ser jo enda finere ut
når man pakker den ut!
Og det var enkelt med disse formene


 -

Lilleprinsen har begynt i barnehagen
igjen denne uken og han koser seg

-
I dag har vi vært på St Olavs
og fått beskjed om at min (ene) 6 åring
(ikke han som var på legevakten på søndag)
har testet positivt på Cøliaki

Mine 6 åringer er eneggede
Men likevel bare en med cøliaki altså

Nok et bevis på hvor ulike de er!
Så han skal så fort som mulig inn til gastroskopi

Det han bekymrer seg aller mest over
er at han ikke får spise bestemors kanelboller!
Han er så søt!
Og alt hva tvillingbroren kan spise som han ikke kan!

Men inntil noen diagnose er satt
skal han spise akkurat som før
We'll cross that bridge when we get there


I kveld blir det sofakos 
med en liten skvett
Crocodile Rock i glasset og
sesongstart på
Grey's Anatomy


14 kommentarer:

  1. Uffda, skjønner at det kan være litt vanskelig for en liten gutt om tvillingen skal få spise noe annet enn han..
    (Hørte forressten i går om noen som reiste til Sverige for å kjøpe inn glutenfritt mel for et år. Kan jo være en ide om det er tilfelle..)

    SvarSlett
  2. Hei vennen!

    Huff! Var det ikke det ene....

    Det er ikke gøy med matintoleranser! Min snart 6-åring tåler ikke spor av melkeprotein... men etter å ha levd med et melkefritt kosthold i godt over ett år, går det helt av seg selv!

    Det er jo slettes ikke sikkert at det er cøliali etter bare en test, det er vel derfor dere har fått beskjed om å la han spise normalt. Jeg krysser fingrene for at gastroskopien sier noe annet!

    Vi var gjennom mye frem-og-tilbake med sykehuset før barnelegen var enig med seg selv og med oss. Mitt beste råd er ikke gi deg. Mamma vet alltid best!

    Ble lang kommentar det her.

    Håper det går bra med armen til den uheldige sykkel-velteren også!!!

    Mormor får forresten helt sikkert til å lage tilnærmingsvis like gode kanelboller med glutenfritt mel.

    Ha en fin kveld, og kos deg med Greys! Den nye sesongen er bra!

    Koselig at du ble med på min Give Away!

    Klem fra Hanne

    SvarSlett
  3. Jeg misunner deg speilrefleksen, men skjønner at det er mer praktisk å dra med seg et lite kamera isteden. Jeg bruker selv Canon IXUS 110 IS (det rosa hehe) til alle bildene på bloggen min. Synes det fungerer greit men skal ha speilrefleks på sikt. :)

    Spennende med tvillinger som blir bare mer og mer forskjellig :) Håper det går fint med begge to, både med armen og cøliakien :)

    Ha en herlig uke :)
    Klem Karina

    SvarSlett
  4. Fargen er fra Herdins og fås kjøpt i malebutikker, de har bare en lilla farge.

    SvarSlett
  5. Huffe. Ingen artig beskjed å få, men med litt tilpasninger så går det bare bra. Tipper bestemor kan lage gode kanelboller til han også. hehe, søt! :)

    Kos deg med krokodillen :)

    SvarSlett
  6. Ja, det blir en utfordring, men det er jo ikke den verste diagnosen! Sonnen til en venninne av meg ble diagnostisert for vel et ar siden. Det var en lettelse for helefamilen og det ble et helt annet barn etter at de fikk lagt om kosten. De bor i Australia og oppdager at det ikke er alle land som har like strenge regler for hva som er gangbart og anbefalt, men det ma dere nok bare finne ut selv og prove dere frem. Skjonner det slik at ikke alle har det like sterkt, men denne gutten er ultra sensitiv.

    Det blir en ny oppgave for bestemor a finne en god oppskrift til kanelboller til ham! Bestemodre er flinke til slikt :-)

    SvarSlett
  7. Lekre muffins! Jeg kjøpte slike former i sommer, men har helt glemt de. Skal sannelig lage noen gode og saftige muffins i helga i lekre former.

    Krysser fingrene for at gastroskopien går greit. Det må være kjedelig å ikke kunne spise det samme som tvillingbroren vil jeg tro.

    SvarSlett
  8. alt er så mye enkelre når man ikke må ta spesielle hensyn...ikke bare bare :)

    Lykke til.:-) håper solen og sommeren har hilser på.:-)

    SvarSlett
  9. Mmmmm, muffinsene dine så jo bare såååå gode ut! Lekre i formen, men nesten enda lekrere utenfor...;o)

    Så lei beskjed å få angående lillegutt da. Er jo selvsagt noe man lever lett med nå om dagen, men kjedelig likevel...

    Ha en finfin dag videre!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  10. De muffinsene ble jo kjempelekre. Synd med Cøliaki, men det finnes jo så mye godt allikevle nå, selvom det sikkert vil bli en tilvenning for han. Lykke til. Klemmer fra Elin

    SvarSlett
  11. Uff, kjedelig med matintoleranse. Og ekstra kjipt hvis man skal føle seg anderledes.
    Her i huset tror jeg frøken ikke tåler melk, så når vi nå har inført laktoseredusert er hun blitt mye bedre i magen.

    SvarSlett
  12. Hei! Har akkurat begynt å blogge om mitt nye matprosjekt; kokebok for cøliakere! Dersom gutten din tester positivt på prøven, så kan du nok få god nytte av boken (og bloggen). "100% naturlig" kommer ut i oktober. Lykke til! Lene

    SvarSlett
  13. Hei!!
    Jeg er 16 år og har cøliaki. Har nå levd ett halvt år på gluten frie produkter. Mel og brødmat er mye billigere i Sverige for de har ikke avgifter og husk å søke om grunnstønad. I tillegg kan du prøve www.allergimat.no som har mye bedre utvalg enn i butikker. Lykke til videre og håper det ordner seg med 6-åringen din.

    Hvis det er noe du lurer på innen cøliaki eller annen matinntoleranse er det bare å besøke norsk cøliakiforenings forum ; http://forum.ncf.no/profile.php?mode=viewprofile&u=12&sid=bf0781a1b45f240843943efb01387488

    Omstillingen er vanskelig, men alt ordner seg til slutt. ;)

    Hilsen en cøliatiker

    SvarSlett
  14. Heisann! De muffinsene ser kjempelekre ut! :D Tror jeg må teste oppskriften snart, he-he.

    Synd å høre at sønnen din muligens har cøliaki, men det er ikke det verste å få nå i disse dager. Min yngre søster ble født med det og min datter har "genet" som ikke er aktivt ennå. Søk om grunnstønad på NAV siden glutenfri mat er dyrere enn "vanlig". Det er dessuten mye mat som kan spises av alle, evt bare bytte ut hvetemel med glutenfritt mel o.l. Lykke til!!! :D

    PS - min søster var på Oslotur i sommer og kom over en helt glutenfri kafè i sentrum. Hun var i himmelen - hele familien spiste samme mat og hun slapp å være bekymret for noe som helst av vareutvalget! Det blir heldigvis mer og mer av det der ;)

    Kjempekoselig blogg du har!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...