onsdag 6. oktober 2010

Resultatet jeg ikke ville ha!

 

I dag kom resultatet
fra biopsi

Og min ene gode skjønne snille
tvillinggutt (I) har cøliaki

Det var ingen tvil
Jeg hadde lyst til å gråte

Jada, kjære deg
Jeg vet at det kunne vært verre
Men det føles tungt likevel
Alle har nok med sitt!

Plutselig ble hverdagen
en utfordring føler jeg!
Men jeg vet jo at det vil bli bedre

Brukte en evighet i butikken i dag
for å finne middag uten gluten
Det er jo gluten
(hvete, rug, bygg og spelt)
i så mangt....!!

Jeg må tenke nytt og
bli kjent i en helt ny verden av varer
bakverk og middager!

Han spiser kun grove knekkebrød
og jeg fant kun en sort glutenfrie 
og er spent på om han liker dem...
Ikke var de grove heller

Og plutselig fikk Cøliaki 
en egen etikett her inne

Selv tok han nyheten tungt
..stakkars..
Mammahjertet verker

Det føles urettferdig at 
broren ikke har samme diagnose..
At han kan spise alt han vil!

Hos eneggede tvillinger vil cøliaki i
70-80% av tilfellene opptre hos begge
Men ikke hos mine...

Jeg handlet glutenfritt mel og
vi bakte sjokoladekake nå ikveld

Jeg erstattet hvetemelet med glutenfritt
Kaken ble kjempe god
Og godgutten ble fornøyd! :)

Imorgen skal han på bursdag
og han tar med seg sin egen lille kake!


En ny hverdag venter....



18 kommentarer:

  1. Uff, så trist, men det går seg nok til etterhvert. Lene, med bloggen hundreprosentnaturlig.blogspot.com gir ut kokebok med oppskrifter for allergikere.

    SvarSlett
  2. Aiai - det var tøft.Det er klart det er en omveltning i hverdagen. En trøst kan jo være at mange har det, dvs er diagnostisert med det nå og det er åpenhet om det. Dermed kommer dte også flere produkter, og oppskrifter og alt sånn man trenger er litt mertilgjengelig.
    Men det er en sorg når barn blir syke og skal leve med en kronisk sykdom. Jeg vet noe om det. Spiller ingen rolle at det kunne vært verre. Dette er ille for dere, det er lov å kjenne på det.
    Sender en cyberspaceklem og håper dere gir dere selv tid til å fordøye og ta inn før dere bretter opp ermene og begynner å jobbe.

    *klem*

    SvarSlett
  3. Så tøft, men kanskje godt å få et svar? Det blir en ny hverdag, men vi mennesker er sterkere enn vi tror og med den store verdensveven kan man finne mange nyttig tips og informasjon å lene seg på. Lykke til med deres utfordringer.

    SvarSlett
  4. Så leit. :( Jeg skjønner godt at mammahjertet verker. Det er lov til å være lei seg også. Det finnes mange gode alternativer og når dere bare har fått litt tid til å sette dere inn i alt det nye kommer dette til å gå kjempebra. Tenk så deilig det blir når han slipper alle plagene!

    Stor klem!

    SvarSlett
  5. Ja det skjønner jeg er tøft! huff... stakkars lillen - skjønner godt at du syns dette var tøft å høre... Er ikke lett å omstille seg, mye nytt å sette seg inn i.. men etterhvert kommer det til å gå bedre :) skjokoladekaka ble jo en suksess ;) Ønsker deg en god natt og ha en fin tordag, stor klem fra Mette

    SvarSlett
  6. Huff, stakkars......... Du må si ifra hvis jeg skal sette seg i kontakt med en venninne som for et år siden fikk vite at sønnen hadde søliaki!! Hun har tatt det på strak arm, og det er jeg sikker på at du også kommer til å gjøre!!! Men for gutten, er det vanskelig å forstå.....

    Lykke til, og så snakkes vi her;-))

    Stor klem

    Kjersti

    SvarSlett
  7. Ikke moro, nei. Allikvel, verst for man blir vant til det. Sonnen til en god venninne av meg ble diagnostisert ifjor og for ham har det fort til en enorm oking i livskvalitet etter at de la om kostholdet hans. Jeg hadde ikke sett ham pa nesten et ar (de bor i Australia), og kjente ham nesten ikke igjen! Han har na enormt med energi, gatt ned masse i vekt og er blitt en slik GLAD gutt! Han skjonner selv hvordan hans form henger sammen med hva han spiser og er na helt innstilt pa endringene. De har allikevel oppdaget at ikke alle land har samme strenge forhold til gluten og at dersom det star glutenfritt pa noe, sa trenger det ikke bety 100% glutenfritt... Det blir mye proving og feiling.

    Godt at du har funnet en sjokoladekakeoppskrift til ham! ;-) Tenk en kake BARE til ham!!

    lykke til.
    klem Mette

    SvarSlett
  8. Skjønner godt at det er tungt å få vite at barnet ditt har en kronisk lidelse. Heldigvis at det finnes god kunnskap, det gjør det jo lettere å leve med. Det kan kanskje gi trøst etter hvert.
    Svigerfar hadde søliaki, jeg eksprimenterte med kakeoppskriftene mine, og det går fint å bytte mel. Gjærbakst kan være mer utfordrende men svigermor har en fin brødoppskrift, om du vil kan jeg få tak i den til deg?
    I min niårings klasse er det to barn med søliaki, når jeg lager til barneselskap sørger jeg alltid for at de også kan spise av kakene. Si ifra i nettverket til sønnen din, så skal du se at mange tar seg "bryet" med å tilrettelegge for sønnen din også. Toro har jo dessuten flere posekaker, de er glutenfrie.

    Lykke til :)

    SvarSlett
  9. Det er som du sier at det kunne vært verre, men for DERE er dette ille. Det er en omstilling, en stoooor omstilling! Og det er mye jobb.

    Så ikke forklar bort det du føler, at det er ille. For det er det!

    Vi har et vennepar som venter på samme prøver, og jeg skal til med lett lavkarbo, ikke fordi jeg skal slanke meg men som et forsøk i å bli friskere. Og det er mye å lære seg, det vil ta tid, og det er slitsomt!

    Masse, masse lykke til - så godt dere fikk laget en god kake, kake hjelper på mye! ♥

    SvarSlett
  10. Så trasig! Det går jo alltid innpå oss når det er noe som gjør dagene vanskelig for våre barn, om det er sykdom eller ellers i livet. Håper det blir bedre etterhvert som dere får mere greie på hvordan dere skal innrette hverdagen. Ønsker dere iallefall lykke til.

    SvarSlett
  11. Huff da. Stakkar liten mann, skjønner godt at han ble lei seg. Og som du sier, det føles ille for dere. og dere har lov til å synes det er litt katastrofe, det finnes alltid andre som har det værre men det stopper ikke vår oppfatning av vår egen situasjon.
    Godt kaka var god da, og at han får med sin egen på bursdag. Du skal se dere finner en måte å gjøre det på, og før du vet ordet av det er du så vant til den nye måten å leve på at du ikke tenker stort over det lenger ;)

    Håper lillemann har det bra også, så lenger ned her at du har hatt litt å henge fingrene i de siste dagene. Ikke slit deg helt ut.

    Klem

    SvarSlett
  12. Uff, skjønner at dette ikke var den beste nyheten å få. Samtidig som at det må være en slags lettelse å vite hvorfor han har hatt det vondt?

    Mange varme tanker går til dere alle, og spesielt til lillemann!

    <3 Camilla Jin

    SvarSlett
  13. Huff, det var ikke bra! Ble litt på gråten nå jeg også... kjenner meg så godt igjen!

    Det er en periode med nilesing på alt av varedeklarasjoner til du har lært hva som er glutenfritt. Da vi måtte kutte ut melkeprotein for ett år siden gikk det ei stund før det ble en naturlig del av hverdagen. Nå tenker jeg ikke over det lenger, og synes ikke det er så mye pes. Min gutt ser også at broren kan spise alt, men det går greit for han vet jo at han får vondt hvis han spiser det samme. Vi pleier ofte å ha medbragte pølser og kake til bursdager, og det går veldig bra.

    Mange av de produktene vi bruker er uten gluten i tillegg til å være uten melk, så si bare fra hvis du trenger noen tips. Min nyeste oppdagelse er fiskepudding uten melk og gluten... gjett om jeg var hoppende glad for å slippe å lage fiskekaker fra bunnen av lenger.

    Du er en super mamma som har stått på for å få svar! Håper du vet det!!!

    God klem fra Hanne

    SvarSlett
  14. Å snille du... Jeg hadde virkelig håpet at han ikke skulle ha det. Ble veldig trist på deres vegne.
    Men så BRA at du har stått på og fått han testet for dette!! For vet du hva, hvor enn leit det er at han har det, så vet dere hva det er nå, og kan legge til rette for det, så han får mat han tåler og slipper å bli syk av.
    Det blir kanskje litt annerledes enn cøliaki, men her i huset sliter vi med en rekke matallergier. Det er ikke noe særlig å vite at man har laget mat poden blir syk av.. Men etter år lesing av varedeklarasjoner, og hypping leting på nettet etter trygge oppskrifter er begge deler blitt en natrulig del av hverdagen. Faktisk lever vi sunnere nå som vi må lage mye fra bunnen. :)
    Jeg skjønner at der vi er, kan føles langt unna for deg.. Men gled deg til hver lille nye oppdagelse du gjør på veien til et nytt kosthold og ny hverdag. Jeg er sikker på at du klarer å finne frem til en fin balanse for han og resten av familien.
    Håper lillemann ble litt oppmuntret av at kaken hans smakte toppen. Han skjønner nok fort at "hans" mat ikke er noe dårligere enn det han ikke kan spise. :) (Selvom jeg skjønner at tvillinglivet kan føles litt urettferdig...)
    Gode varme styrkeklemmer til deg

    SvarSlett
  15. Huff, dette var veldig trist å høre. Gråt nesten en tåre her når jeg leste om lille prinsen som var syk også. Skjønner det er tøft for dere nå, men håper du etterhvert finner masse god mat han faktisk kan spise. Ønsker dere masse lykke til! Klemmer fra Elin

    SvarSlett
  16. Uff. Så vanvittig synd. Håper du kommer raskt inn i nye oppskrifter og han liker det meste. Selv er jeg enegget tvilling. Min tvillingsøster har både Astma og ADHD. Men jeg har ingenting. Rart det..
    God helg. Klem fra meg.

    SvarSlett
  17. Skjønner godt at dette må være tøft...
    Det tar tid å legge om kosthold og vaner, men heldigvis er det masse der ute idag for de som har glutenallergi.
    Har akkurat vært på ferie med et tvillingpar, hvor den ene har cølaki. (to eggede)
    Moren der hadde med seg egenbakt pizzabunn og eget bakepapir for at den ene sønnen også skulle få pizza sammen med de andre da de var ute og spiste en kveld. ELlers gikk det mye i f.eks ris i en bolle, knekkebrød eller egenbakte baguetter.
    De har reist mye, og selvom det er mye styr, så har hun med halve kofferten full av mat.

    Jeg tror dere kommer til å komme inn i det og det viktigste er jo at gutten deres holder cølakien sin i sjakk.
    Masse lykke til!!!

    God klem fra størstepia

    SvarSlett
  18. Jeg har mange ganger grått over egen diagnose - men nå, nå er jeg egentlig glad! Jeg fikk en fantastisk mulighet til å lære mer og ikke bare dytte i meg alskens mat :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...