tirsdag 9. november 2010

Surprise!



Jeg baker brød for å i det minste finne
ett
brød min sønn liker, men neida...
Ingen brød faller i smak
Og jeg forstår han godt, jeg må si det

Den smaken som er 
i de glutenfrie varene er ikke god!

Det finnes utallige oppskrifter i alle
bøker og på nett med de utroligste ting i!?
Jeg er skuffet over at det ikke finnes en
helt enkel oppskrift på brød for barn

Du skjønner, min 6 åring
spiser ikke brød med hele korn i!

Så han spiser lite mat fortiden
Middagen er grei
Men det er brødmåltidene som er utfordringen

Ingenting kan erstatte de grove
knekkebrødene til Wasa
med grov leverpostei på
Iflg seksåringen...
(snart 7 år - på torsdag!)

På søndagskvelden stekte jeg opp grove vafler
til denne ukas matpakker osv
Så får han ihvertfall i seg noe...

Jeg savner en glutenfri kokebok for barn
Men mulig jeg må skrive den selv ;)

Vi tester oss for cøliaki alle her nå
og i dag kom svarene etter at jeg og
eldstejenta på 12,5år testet oss
Og min test var
























positiv! 

14 kommentarer:

  1. Oi, det var ikke kjekt med et sånt positivt resultat... Jeg opplever at så mange bekjente plutselig har fått cøliaki som voksne, lurer på hvorfor det? Spiser vi for mye brødmat i forhold til andre matvanekulturer?

    SvarSlett
  2. De fleste cøliakere får stillt diagnosen i voksen alder (30-60 år gamle)
    Kilde: http://www.opplysning.net/coliaki.htm
    Og det er visstnok MANGE som har det, som ikke vet det :)

    SvarSlett
  3. Det er det som er så skummelt. Vi går som tikkende bomber.. Tenker på alle de som også går med diabetes uten å vite det, skumle greier! Men du er heldigvis voksen og kan takle det, så fornuftig og reflektert som du er:)))

    Klemmer på vei

    SvarSlett
  4. Dette var ikke så gode nyheter. Vet ikke helt hva jeg skal si - annet enn å sende en cyberklem og ønske lykke til. Det går bra - hor kjipt det enn er. Og når dere vet så kan dere tilpasse kosthold og da vil dere jo få det bedre :-)

    SvarSlett
  5. Det var ikke bra. Men sikker på at du er den som kommer med kokeboka! :)

    Min mann prøver å spise glutenfritt og jeg er enig, brødene vi har bakt har ikke smakt veldig godt. Det som har funket best for oss er de hjemmelagde knekkebrødene med havregryn og havremel som basis. Smaker godt gjør de også! Det samme med hjemmelagd glutenfri musli.

    Masse lykke til! Håper du finner noe som smaker godt for gutten din :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  6. Så leit å høre at dere sliter med å finne brødmat som lillegullet liker. Krysser fingrene for at dere kommer frem til noe snart :o) Og en kokebok fra deg hørtes da slettes ikke feil ut..;o)

    Ønsker deg en fin uke videre!

    Goklem fra Hildegunn

    SvarSlett
  7. Oida.. har du mistenkt at du har det? Og misforstå meg rett, men kan det være en trøst for 6åringen at han ikke er alene om det? Må være en vanskelig omstilling for dere alle, men på en annen side håper jeg at det er bedre å vite det enn å ikke vite.. Om du skjønner?!
    Men å lage sin egen kokebok tror jeg var en knall ide. Om du ikke finner oppskrifter der ute, er det sikkert mange andre som sliter med det samme. Det er ikke noe særlig når ungene ikke spiser, så jeg håper du finner en brødoppskrift som han liker. Lykke til!!
    Styrkeklemmer fra Inger-Lise

    SvarSlett
  8. uff..så kjedelig med cølaiki.
    men tenker du snart finner ut av det med brød...og sånn ;)

    SvarSlett
  9. kjedelig at dere må styre med dette..men det blir vel prøve å feile..til slutt lander dere på noe som fungerer...Kan man vokse det av seg ?

    Ja hun mamman min på 70 år er uforskammende sprek og fres...føler seg jo gusten og grå ved siden av henne.:-)) Men hun lever livet og nyter i fulle drag...veldig bra...:-)

    en fin dag til deg..kommet bittelitt snø hos meg i dag.:-)

    SvarSlett
  10. Har du og fått påvist cøliaki?! Ja, ja, da må du nok bare trå til med den kokeboka;)
    Får håpe det går seg til - jeg tenker at du klarer deg nok, det er liksom verre med (straks)sjuåringen som sliter litt med å finne mat han kan trives med. Lykke til!

    SvarSlett
  11. Uffda, ikke så veldig gøy å få det påvist tipper jeg, men prøv å se positivt på det, nå er dere to og nå har du jo sjansen til å lage matbok det nok er et marked for... ;)

    SvarSlett
  12. Det er bare blodprøven som har fått utslag,
    så jeg skal jo utredes først.
    Jeg kan jo bare ha det latent i kroppen.
    Kanskje? ... :)

    Takk!

    SvarSlett
  13. Jeg har ikke cøliaki men er allergisk mot en rekke andre ting og liker å eksperimentere med forskjellige oppskrifter. Dette glutenfrie brødet har jeg laget og jeg synes det smakte kjempegodt - det består hovedsakelig av mandelmel som gir det en deilig nøttesmak og er veldig mettende. Jeg fant oppskriften på nettsiden ELANASPANTRY.COM, hun har selv cøliaki og lever av å lage veldig enkle glutenfrie oppskrifter. Her er en:
    Gluten Free Sandwich Bread
    1 ½ cups blanched almond flour
    ¾ cup arrowroot powder
    ¼ cup flax seed meal
    ½ teaspoon celtic sea salt
    ½ teaspoon baking soda
    4 eggs
    1 teaspoon agave nectar
    1 teaspoon apple cider vinegar

    In a medium bowl, combine almond flour, arrowroot, flax meal, salt and baking soda
    In a larger bowl, blend eggs 3-5 minutes until frothy
    Stir agave and vinegar into eggs
    Mix dry ingredients into wet
    Pour batter into a well greased 7.5" x 3.5" loaf pan
    Bake at 350º for 30-35 minutes, until a toothpick inserted into center of loaf comes out clean
    Cool and serve
    Makes 1 medium sized loaf of gluten-free bread

    PS : alle ingrediensene kan du få kjøpt i velutstyrte helsekostbutikker, eller gjør slik:
    1 cup = en vanlig kaffekopp eller ca 2,2 dl.
    Lag mandelmel selv ved å male opp rå eller ovnsstekte mandler i mixmaster - det gjorde jeg og fikk et fint resultat.
    Bruk Maizenna eller potetmel i stedet for arrowroot - funker fint.
    Bruk honning eller sirup i stedet for agavesirup.
    Flax seed meal er bare linfrø malt i mixmaster, men det utelot jeg fordi jeg har nylig lest at linfrø kun bør spise hele siden de inneholder små mengder blåsyre. De har ikke noe å si for smaken uansett.
    7,5"x3,5" pan regnet jeg ut til å bli 19x9 cm.
    350 grader Fahrenheit = ca 176 grader Celcius.
    Lykke til! Alle konverteringene fant jeg lett ved å søke i Google. Håper brødet faller i smak og at ting går seg til (som de ofte gjør)
    Vennlig hilsen ikke-cøliaker men medfølende allergiker :)

    SvarSlett
  14. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare droppet brødmaten! Vi nordmenn spiser way to much av det uansett, jeg spiser "middag" til frokost, lunsj, middag og kveldsmat (vel, nå spiser jeg vanligvis bare 2-3 måltider til dagen, pga fettinnholdet er så høyt at jeg er mett hele dagen...trenger ikke å belaste kroppen med alt sukkeret gjennom dagen^^). Jeg er selv allergisk og dette kostholdet er bare helt fantastisk! Jeg sier ikke at du skal dra den like langt som meg, men hvis han ikke vil ha brød, hvorfor gi han det? Det er da nok av alternativer som han kan spise. Kok egg til frokosten(eller stek), middagsrester til lunsj osv...

    (Kommenterer som Rebecca gjennom google-konto, men jeg bruker ikke den...skulle helst sett at jeg kunne kommentert fra en annen id..bloggadressen min er "www.opheliiasverden.blogg.no)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...