tirsdag 30. november 2010

Test deg selv!



I møte med St Olavs ang cøliaki
kom det frem mye interessant

Visste du at 1 av 100 har cøliaki?
Det er ganske mange, og de fleste vet det ikke engang selv!

Det viser seg også at mange med diagnosen
ME (kronisk utmattelsessyndrom
)  
egentlig "bare" har cøliaki!

Egentlig veldig logisk når man tenker på det
og viktig å få med seg og informere andre om!


 Jeg vil anbefale alle om å teste seg jeg!

Hvis du har noen i slekten som har fått diagnosen
du jo bare gjøre det!
Da skal man teste seg hvert 3 år!
For dette er arvelig
og du bærer med deg dette genet hele livet!

Det kan slå ut når som helst
Når du er 1 år eller når du er 77 år
Men hos de fleste stilles diagnosen
når de er mellom 30-60 år

Symptomene kan være mange mens andre har ingen!

Mange går gjennom livet helt symptomfri
men dessverre med en etterhvert svært så ødelagt tarm
-  noe som kan få svært alvorlige konsekvenser!

Andre opplever de klassiske symptomene som
magesmerter etter måltid (med inntak av gluten)
diare, vektreduksjon, dårlig vekst hos barn,
vektøkning, mage- og tarminfeksjon mm

Mange lever med udiagnosert cøliaki
med mindre eller større plager uten å vite om det

Dette er fordi mange leger ekskluderer at cøliaki kan være årsaken
til plagene når symptomene ikke er de klassiske

Så derfor må man ofte ta initiativet selv!
Og det er jo veldig enkelt å få tatt den blodprøven
når man først er til legen
Så gjør det neste gang! ;)


Man får også kjøpt hjemmetest på apoteket!
Hvor sikker den er, det vet jeg ikke

Det får være dagens tips og oppfordring fra meg!

4 kommentarer:

  1. Disse symptomene var godt å bli gjort oppmerksom på. Har en gutt som ikke er særlig glad i mat og som noen ganger klager på magesmerter, spesielt etter han har inntatt en ernæringsdrikk som heter Mini Max (på anbefaling fra Ernæringsfysiolog). Dette skal jeg garantert undersøke nærmere!
    Takk for tipset:-)
    Gode klemmer

    SvarSlett
  2. Så sant så sant. Min eldste har aldri vært normal i magen. Allergitestene slo ut på panelet men ingenting spesifikt. Frustrerende. Vi fikk beskjed om å prøve å kutte ut fiber i kosten, spise loff osv, men hmm... skeptisk.

    SvarSlett
  3. Intressang lesning....Det skal jeg ta med meg:)

    SvarSlett
  4. Så flott at du opplyser oss. Håper dere har funnet ut hvordan dere skal fungere i hverdagen med deres lille gutt. Ønsker dere en flott desember! Klemmer fra Elin

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...