lørdag 26. februar 2011

Diagnose nr 2



I dag kom brevet jeg har ventet på i mange uker
Svaret på gastroskopien jeg tok i januar

Jeg har cøliaki jeg også!

Det beviser bare igjen hvor viktig det er å teste seg
selv om man ikke har noen symptomer!

Jeg er jo så glad i gjærbakst og div produkter
fulle av hvetemel og syns det er utrolig kjipt
- Å jeg som er så veldig glad i øl!

Jeg liker ikke smaken på de glutenfrie produktene
Det gjør heller ikke min 7 åring som fikk diagnosen
i høst og som nå lider av spisevegring

Men jeg har funnet et brød han liker men det er
mer som loff å regne som han spiser med Nugatti på!
Noe som for meg ble å svelge en stor kamel da
sjokoladepålegg er forbudt her i huset...

Men på sykehuset sa de at jeg skulle prøve det
for i det hele tatt å få i han mat nå i begynnelsen..
Heldigvis går det bedre med middagen!!!

Det er et slit for han i skolen og på SFO for
de glemmer at han har cøliaki

De hadde party i klassen fredag før vinterferien
med kaker og kanelboller
Ikke noe var glutenfritt
Hadde jeg visst om det på forhånd kunne jeg selvsagt ha bakt noe til han..

Men det er slike ting hele tiden
og det føles urettferdig for en liten gutt

Men det blir trolig lettere her hjemme nå da når
vi er to som skal på glutenfri diett for resten av livet....

Og egentlig så gleder jeg meg litt også
til å komme igang og se hvilke forandringer
dietten gjør med kroppen min...

Utfordringen blir å finne godt brød
Og så snart jeg er frisk skal det bakes!

Tusen takk for tips ang Krystallsyken
Jeg har gjort noen hodeøvelser men det var ikke 
særlig lurt med stiv nakke for det sa "knak"...
Men likevel føler jeg meg litt bedre i dag!
Tror nok jeg må få profesjonell hjelp over helgen om jeg ikke er bedre!


Her disker mannen opp med helstekt indrefilet av svin i dag
og jeg gleder meg masse til å nyte en deilig middag sittende!


Nyt lørdagen kjære du! 

9 kommentarer:

  1. Åh nei så kjiipt! Håper det løser seg i form av at dere finner god mat dere begge kan leve med!

    Jeg kjenner til det problemet med at matintoleranser glemmes av andre! Vi hadde kjempe store problemer da Magnus (som ikke tåler melk) gikk i barnehage, og det var ofte det ble glemt å lage alternativer til han. I tillegg fikk han titt og ofte servert mat med melk i og vi fikk forklaringer som "hæ, er det melk i skinkeost...". På skolen har de derimot vært veldig flink. Du har krav på at skolen skal legge til rette for cøliakien hans, så klag hvis det ikke bedrer seg!!! Og krystallsyke.. huff! Jeg kjenner ei som har hatt det, og som ble helt bra med øvelser. God bedring!!!

    God klem fra Hanne

    SvarSlett
  2. Hei, hei! Forstår veldig godt at du er fortvilet... Ofte har den glutenfrie gjærbaksten en ekkel bismak... Det er grunnen til at de fleste oppskriftene i kokeboken min kun inneholder bakepulver. Men jeg jobber nå med et nytt prosjekt, der jeg håper å få til brød som ikke inneholder denne bismaken. Jeg er kommet et godt stykke på vei, så kanskje det er håp også for gjærbakst:) Ønsker deg og dine LYKKE TIL!
    Klem Lene
    Ps. Jeg blir svært provosert når jeg hører at ikke skoler og barnehager legger til rette for cøliakere (og andre). Dere som foreldre har krav på at barna blir ivaretatt på en god måte!!

    SvarSlett
  3. Dårlig at de glemmer det av på skolen og SFO, det synes jeg. Det burde de klare.
    Kjedelig at du også har fått diagnosen, men det takler dere nok bra. Du virker så flink og bevisst :)

    Nyt lørdagskvelden.

    klem

    SvarSlett
  4. Stakkars lille gutt, hvor det ikke blir tatt hensyn på skolen. Det må være sårt for ham. Utrooolig kjedelig for deg å få diagnosen. Men samtidig kanskje godt for sønnen din å ha en "med-alliert..." En mager trøst, men dog en liten en likevel?

    SvarSlett
  5. uff så kjedelig...for dere...er ikke noe kos å alltid måtte ta hensyn til hva man kan spise, ikke minst når man er borte...Håper det går seg litt til med tiden, at dere finner ting/mat som fungerer greit som erstatninger...trist når han ikke blir tatt hensyn til på skole/SFO og når han er for liten til å gi klar nok beskjed selv.

    Ja boken blir nok fin, tror den blir variert.:-) og sommerlig..akk som jeg lengter.:-)) i dag er det noe som minner om vår...SOL heter det..og ikke så kaldt..men vi har så mye snø....

    En fin søndag til deg.:-)

    Klem

    SvarSlett
  6. Ånei, så kjedelig. Men samtidig vil jeg tro at når du dessverre har det, så er det er bedre å vite det!
    Vi hadde masse problemer med allergi i forrige barnehagen, og folk trodde knapt på meg når jeg sa hvordan de daglig GLEMTE at han var allergisk, men sånn var det. Nå i den nye barnehagen går ting heldigvis mye bedre.
    Håper dere kommer igjennom til de på skolen om hvor viktig det er at de tar hensyn til cøliakien hans!
    Og så håper jeg at du finner noen GODE oppskrifter på både brød og annen mat som smaker godt!
    Lykke til med mat og ikke minst svimmelheten. Det hørtes ikke noe særlig ut! God bedring!
    KLEM

    SvarSlett
  7. Dette gar bra, skal du se. Nar du ser fordelene som omleggingen av kostholdet gir, sa blir det sikkert lettere. Selv om SFO og skolen burde visst saaaaa mye bedre!

    Sikkert ingen dum ide a bli testet, nei.

    ha en fin fin sondag!
    klem Mette

    SvarSlett
  8. Jeg må bare si at jeg føler med deg!
    Og jeg ville tro at skolen/SFO var flinkere til å ta hensyn til slike ting.... Håper det bedrer seg iallefall.
    Du virker som ei stå på jente med positiv innstilling på ting - så jeg har tro på at du finner ut gode løsninger for dere! Lykke til.
    STor klem

    SvarSlett
  9. Tenkte bare jeg ville tipse deg om at du fint kan drikke corona og Sol øl ;) Ser du har fått mange andre tips ang kosthold så det lar jeg ekspertene ta seg av ;) hehe!

    Sikkert en liten trøst at dere nå er to i husholdningen som trenger samme kosthold. Lykke til med det :) Dette klarer dere fint :)

    Klem Karina

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...