fredag 4. februar 2011

Valentine's Day




Julen er ute så nå er det vel bare
å dekorere huset til Valentines Day?
Ja noen gjør jo det også!

I fjor var det Valentines Day, Morsdag
og Fastelavn på samme dag
Husker du?

Romantiker som jeg er
elsker jeg Valentines Day
 ~ og det har ingenting med kjøpepress 
og handelstanden å gjøre!

Og det selv om vi viser vår kjærlighet
til hverandre alle andre dager i året også!

Men i tillegg til de andre dagene har vi
også Valentines Day sammen med resten av verden!
Hurra!



I 2007 ble det sendt over 1 million
Valentineskort her i Norge!
Og det sendes flere og flere kort hvert eneste år

Nå sender ikke jeg kort til mannen
Men vi skriver kort til hverandre
som leveres sammen med blomster/gave el
og som regel blir det en romantisk middag denne dagen ;)

Og det er jo ikke bare kjærester som sender kort
På skolen skrives det kort til venner
noe som jeg syns er blitt en koselig tradisjon!


Denne tradisjonen har jo røtter fra romernes tid
og har blitt feiret i England siden 1600 tallet

Det florerer ulike historier om bakgrunnen for feiringen
men alle bygger på det samme:
Nemlig at Valentine's Day ble oppkalt etter en som het Valentine
Hans eksistens er blitt bekreftet av arkeologer og at han døde 14. februar år 270
 
En histore er denne: 
  Presten Valentin levde i det tredje århundre under den onde keiser Claudius
Keiseren hadde bestemt at det var forbudt å gifte seg
Da han mente at gifte menn var dårlige krigere

Valentin så romantisk som han var, giftet likevel forelskede par
Da dette ble oppdaget fikk keiseren Valentin fengslet
Og Valentine ble senere drept: Den 14 februar 270
Legenden sier at Valentin skrev  det første valentinsbrevet da han satt i fengsel
Og han undertegnet selvsagt med "Din Valentine" 
 



6 kommentarer:

  1. Ja kjærligheten er størst av alt!! La oss omfavne den og gjøre stas på dem man er glad i. Dette er av de "nye" tradisjoner her til lands som jeg tar godt i mot. Det er den samme historie jeg også har hørt:)
    Her vanker det nok også litt romantikk denne dagen tjihi:)
    Ha en flott dag du skjønne dame!
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  2. Så koselig at dere feirer Valentines Day :) Her i huset forbigås den som regel i stillhet da gubben er allergisk mot sånnt "romantisk fjas" som han liker å kalle det ;) hehe! Jeg snik-innfører litt romantikk i ny og ne og satser på at det bærer frukter etterhvert :)

    Ha en herlig fredag!
    Klem Karina

    (ps: den sjokoladekaken lengre ned ser bare SÅÅÅÅ god ut. Slafs!)

    SvarSlett
  3. Ja vi feirer også valentinesday! Min mann fridde til meg på denne dagen mens vi var på ferie i Singapore. Derfor blir den også litt ekstra spesiell.

    Ønsker deg ei fin helg.
    Klem fra Vivian

    SvarSlett
  4. Helt enig! Jeg også elsker denne tradisjonen - kjøpepress eller ikke...
    Ha en flott helg!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  5. Her går storsett Valentins dag forbi i stillhet. Men er ikke i mot Valetines dag, men vi har så mye annet i februar, at den blir glemt.
    Vi har bryllupsdag i begynnelsen av februar, og min mor OG min svigermor har bursdag samme dag, og så har vi morsdag i tillegg. Det blir litt mye de første 2 ukene av februar.

    Ønsker deg en vidunderlig helg, og Valentins dag når den kommer :)

    SvarSlett
  6. Enhver dag som byr på en anledning da man kan feire, tar jeg imot mede åpne armer ;o)

    Ha en flotters helg gode du!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...