fredag 19. mai 2017

Malena fra Frosta



Det ble en ny tur til Frosta forrige uke
i nydelig solskinn... (igjen)

Jeg gikk meg en tur 
mens mannen gjorde sitt ærende

Syns forresten at de er så artige
disse gule lyktestolpene
som sprer seg utover Frostalandet
Tok dette bildet sist jeg var der


Gikk også innom kirkegården
Her ligger mange av mine forfedre visstnok begravd
men jeg har ingen anelse om hvor de ligger
Eller om de fremdeles har en grav der...

Frosta kirke er en korskirke i tre fra 1866
Kirken har tre gallerier og 670 sitteplasser!!

 

Min oldemor som jeg har brukt mye tid på å finne
er døpt (1871) og konfirmert (1886) i denne kirken
Og står oppført i kirkeboken som
Malena Eliasdatter Rækkebo

Rekkebo/Rækkebo står også oppført på fødested/bosted
og er nok mest sannsynlig navnet på gården 



Senere skrev hun om navnet sitt til Malene
Det hadde vært så artig å vite mer om hennes liv
Hvor denne gården er, og hva som skjedde med foreldrene hennes?

I digitalarkivet når hun giftet seg står hun oppført
som Malene Pedersen Rækkebo,


Min pappa som ble født lenge etter hennes død
ble fortalt som liten at hun døde tidlig
Den siste julen hun levde kunne hun ikke spise noe
pga hun ikke klarte å svelge (strupekreft?)
Hun hadde i stillhet bare gått rundt å servert de andre...

Jeg har ingen dødsdato på henne
men vet at hun ble gravlagt i januar 1940

Malene Kristiansen som hun het etter at hun ble gift
flyttet til Trondheim i ung alder og hadde trolig lite
eller ingen kontakt med familien sin på Frosta

Det var visst helt vanlig på den tiden
Avstandene ble for store og familier og slekt
møttes for det meste kun i bryllup og begravelser

Malene fikk to barn med min oldefar Ole Martin
Bl.a min farmor da...



Etter mye leting fant jeg ut at Malene er gravlagt sammen
med min oldefar på Lade kirkegård i Trondheim
Hun døde som sagt i 1940, han døde i 1971

Jeg fant frem til gravsted vha kart men gravstenen var borte
Kontaktet kirken og fikk vite at graven ble slettet allerede i 1996
Så trist... Hadde vært fint å sett den graven...

Spennede med litt slektsforskning
Jeg er så nysgjerrig på dem alle sammen
Lurer på hvem de var, hva de gjorde, hvilke historier de har?

Så lever dine besteforeldre (oldeforeldre?) enda
så er det bare å spørre og grave mens du har sjansen
For plutselig er de borte med all sin kunnskap og historie





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...