mandag 30. oktober 2017

Verdens beste saus




Noen etterspurte denne oppskriften så her kommer den...
Men det går mye på slump og på smak
Har jo laget denne i over ti år! 



Det er ihvertfall min favorittsaus 
Som jeg bruker til bl.a kyllingfilet og indrefilet av svin


Du trenger:

Creme Fraiche
Soyasaus
Vann
Hvitløk
Fersk sjampinjong
Rødvin eller Sherry (if you like)
Smak til med pepper (evnt hvit pepper)
Et glass rødvin i hånden mens du kokkelerer? 


Sett platen på middels temp.
Tøm boksen med Creme Fraiche i en kasserolle
Jeg fyller så den tomme boksen med 1/3 kaldt vann
(rister) og heller over i kasserollen

Visper alt sammen og tilsetter en god dæsj med soyasaus
Jeg bruker en god del da jeg syns det er godt (men smak til)
Jeg presser også oppi noen fedd med hvitløk og en dæsj rødvin
La sausen godgjøre seg rett opp under kokepunktet

Mens jeg lager sausen steker jeg også soppen som skal i sausen
Sjampinjongen vaskes, tørkes og skjæres opp i små skiver

Stek så soppen i godt smør
Krydre med salt og pepper
Når soppen er ferdigstekt (brun og fin)
Slår jeg av platen til stekepannen og presser noen
fedd hvitløk over soppen og lar den surre inn noen minutter
(og her kommer min favorittlukt of all time..Mmmm)

Når soppen har fått vendt seg godt inn i hvitløk
tilsettes herligheten  i sausen

Rør i sausen og la den få et raskt oppkok
Eller du kan bare la den stå på platen å godgjøre seg lenge
(rett under kokepunktet) til du gir den et raskt oppkok før servering
Bare pass på å etterfylle væske om den skulle bli for tykk
Når det er sagt skal den være god og kremete 


Delish....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...