søndag 30. mai 2021

Vin er gøy, men litt vanskelig


Jeg har nesten alltid gått for rødvin når jeg kjøper meg vin
Det er rødvin jeg føler at jeg kan best, og som jeg har testet mest av
Helt i begynnelsen gikk jeg kun på etikett (hvilken var finest, kulest, mest morsom?)
Så etterhvert fant jeg ut at hva jeg likte og ikke
Det sies at man må smake mye dårlig vin, for å finne ut hva man liker best 


Nå er det mye research som står bak mine bestillinger til polet,
og ikke minst anbefalinger fra de som virkelig kan vin!

Men jeg oppdager rett som det er at vi har ulik smak
Eller, jeg tenker at de har en mer velutviklet smak enn meg
Jeg er jo en newbie, og viner jeg ikke syns smaker helt topp nå
Er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å like etterhvert?

Men i tillegg til rødvin så utforsker jeg mye annet også
F.eks hvitvin, champagne, rosévin og prosecco rosé

Prosecco ser jeg meg "ferdig" med. Det er ikke helt my cup of tea
(oppdat. har endret mening. Det finnes faktisk gode prosecco'er) 

Jeg har også prøvd ulike flasker med Prosecco Rosé 
og det var heller ikke det helt store for meg

Hørte i en podcast at hadde du smakt en flaske med Prosecco Rosé
så hadde du smakt alle. Det var veldig liten forskjell.
Nå har jo jeg smakt flere, og for meg utgjorde det heller ikke store forskjellen 
En smakte litt mer enn de andre, men alt i alt syntes jeg at vinene luktet
mye mer (og bedre) enn de smakte
Det ble for lite smak og for mye bobler 

Ja, det er lenge siden jeg har kjøpt favoritt rødvinen på kartong nå,
da det er så mye annen vin å smake på. Og ikke minst lære om

Jeg håper stadig å finne nye favoritter, men det er langt mellom aha opplevelsene
Og så føler jeg på en sånn respekt for vinen i seg selv
All jobben med vinen, historien bak, selve sluttproduktet
Noen syns at akkurat denne vinen er perfekt som den er. This is it!

Derfor føler jeg at jeg må bruke tid på å finne kjernen i den, eller den rette kombinasjonen
Tenk så heldig jeg er, som kan sitte her å nyte et glass vin fra en vinmark langt unna Norge
Spesielt nå når vi ikke får reise!
Jeg prøver å suge til meg all info og kunnskap om vinen jeg drikker
Den smaker så mye bedre, og mer - når du kjenner historien bak

Vin er gøy, men litt vanskelig...


Man må også teste ulike årganger, for de smaker jo forskjellig
Det er gode og dårlige årganger også av favoritt-vinen, og det er viktig å vite
Hvor hvordan været har vært, har alt å si for druene

På vinmonopolet har de en liste med årganger rangert i kategorier
Der du kan se hva som er en god eller en dårlig årgang av vinen 


I sommer skal jeg teste rosévin

Flere er sagt å være den beste rosevinén på markedet akkurat nå, så jeg er spent
Dette er noen av rosévinene som skal smakes på i sommer 















Oppdatering:
Jeg smakte meg gjennom 15-20 roséviner, og fant ingen jeg ønsker å kjøpe igjen
Mange smakte lite, eller ingenting  

Så kanskje rosévin - ikke er noe for meg? (joda, les lenger ned)
Av de på bildet over, husker jeg at Ioppa var den som scoret høyest hos meg

Ellers oppdaget jeg en musserende rosé fra Pongrácz, som ble sommerens favoritt 

Oppdatering 2:  Jeg fant min favoritt rosévin sommeren 2022
Men det stopper meg ikke fra å fortsette å smake på utvalget av ros
éviner
Det finnes faktisk flere gode ros
éviner. Hurra! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...