onsdag 14. juni 2017

Sjokoladekake i langpanne




Fant plutselig ut at det ville være lurt
å ta med seg en kake på skolens sommeravslutning
Spesielt siden vi er de eneste med barn
som må spise glutenfritt
Og det var jammen meg lurt...



Fort gjort å lage denne kaken da:

Sjokoladekake i langpanne
med rømme


300gr smør
6ss kakao
3,5dl vann
5dl sukker
3 egg
6,5dl mel
2ts natron
1ts vaniljesukker
3 dl rømme (jeg brukte lettrømme)


Slik gjør du:

Smør, kakao og vann kokes opp i en stor kjele

Når blandingen er kokt opp tar du kjelen til side og tilsetter sukkeret
Etter at sukkeret er oppløst tilsetter du resten av ingrediensene
Bland godt med en håndmikser
Jeg tilsatte også en liten klype muskatnøtt
Ha i rømmen til slutt når blandingen ikke lenger er kokvarm 

Denne kaken skal i en stor langpanne
og stekes nederst i ovnen på 160c i ca 40 min


Sjokoladeglasur

 100gr smør
6ss sterk kaffe
(eller melk hvis du heller foretrekker det)
4ss kakaopulver
1ts vaniljesukker
3,5dl melis

Smelt smør, tilsett kaffe
Og pisk inn siktet melis/vaniljesukker/kakao

Glasuren smøres utover kaken når kaken er avkjølt
Hvis glasuren blir for fast, tilsett et par ss melk/væske

Det ble veldig mye kake, og kaken ble veldig god!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...