torsdag 22. juli 2010

Sjokoladekake i langpanne - helt Texas!




Jeg har prøvd utallige oppskrifter på 
sjokoladekake i langpanne
og dette
er en av de beste kakene


Texas Sjokoladekake

400 gr smør
4,5 dl vann
8 ss kakao
9 dl sukker
2,5-3 dl rømme
4 egg
9 dl hvetemel (jeg bruker glutenfritt) 
1 ts salt
2 ts natron

Kok opp margarin, vann, kakao og sukker
Avkjøl!

Tilsett rømme i blandingen når blandingen er avkjølt
Er blandingen for varm vil rømmen skille seg!
Tips: Lag røren tidlig på dagen

Tilsett eggene, ett om gangen
Tilsett hvetemel, salt og natron

Ta alt i en stor langpanne 
og stek kaken på 180 grader
i ca 30 minutter på nest nederst rille
Bruker du en mindre langpanne
må du steke kaken lenger!
(har også sett at noen steker denne i 1t!)


Glasur

 100gr smeltet smør
6ss melk
4ss kakao
1ts vaniljesukker
350gr melis

Ha glasuren på lunken, mens kaken er varm
Noen liker å stikke hull over hele kaken med en gaffel
slik at glasuren trekker inn i kaken


Evnt du kan bruke en annen glasur
du liker godt - som jeg gjør :)

Denne har yngstejenta pyntet!

*

Når det gjelder sjokoladekake
i rundform er dette den aller aller beste!

8 kommentarer:

  1. Den så skikkelig god ut *sikler*
    Har du travle helger framover nå? Vi snakker om å ta oss en tur til dine trakter en gang om ikke så lenge :)
    Klem!

    SvarSlett
  2. Takk for tipset!! Jeg noterer :) Det er jo en jungel av sjokoladekaker der ute, viktig å finne den beste. Gleder meg til å prøve :D Takk igjen! Og nam nam den så nydelig ut :D

    Klem Karina

    SvarSlett
  3. Den trengs om ikke lenge!!! Tuuusen takk!!

    SvarSlett
  4. Takk for oppskrift -har aldri prøvd sjokoladekake med rømme før, kanskje jeg må prøve denne...
    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
  5. Jeg har savnet en god oppskrift på sjokoladekake i langpanne, så tusen takk for tips.NB! Herlig pyntet foressten :) Denne skal nok testes. Ønsker dere en flott sommerhelg. Klemmer fra Elin

    SvarSlett
  6. Denne skal jeg prøve. Baking er jo en fin syssel i dette gråe triste været. Takk for oppskrift!
    Å har du en glassur du liker bedre må du gjerne dele med deg den også *ser søtt på*

    SvarSlett
  7. Nam!
    Skal prøve denne, selv om jeg har en veldig god oppskrift selv på langpannesjokoladekake :)
    HA en deilig dag :)

    Klem

    SvarSlett
  8. Nammenamm - kaka så supergod ut, og så herlig som du har pyntet den da!

    Ha en toppers dag!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...