søndag 26. februar 2017

Happy Fastelaven


Jeg ble så glad når det kom to små frøkener her på døren
forrige uke og solgte fastelavensris
Klart jeg ville kjøpe det

Mens min sønn (en av dem) ble sjokkert over at jeg betalte
kr 75,- for noen kvister med fjær?
Forklarte at jeg støtter jo en god sak da *ler*
og så er det så koselig å kjøpe av barn syns jeg
Har selv gått å solgt både det ene og det andre på dørene til folk
da jeg var barn, og det var ikke alltid like trivelig


Fastelavensriset har jo sin egen lille historie
For det var en gammel hedensk skikk der man brukte riset til helt andre ting enn pynt
Riset ble brukt til å rise barn, og barnløse hustruer for å gjøre dem fruktbare!
Jammen godt vi har gått bort fra den skikken! 


Ha en finfin søndag!

*Jada, jeg vet at fastelaven er en feilstavelse, og at det egentlig heter fastelavn
Men jeg liker fastelaven så mye bedre, nemlig! #følerseguforskammet

4 kommentarer:

  1. Haha - må le av din uforskammethet, noen friheter er det vel lov å ta seg på en dag som denne ;) Og som deg er jeg glad for at de gikk bort fra den skikken - jeg er nemlig barnløs så jeg hadde nok fått smake riset...
    Må du ha en herlig fastelavnssøndag - UNNSKYLD - fastelavenssøndag :-D

    SvarSlett
  2. happy dagen etter fastelavn :) vet du hva, jeg har ny blogg. Jeg har lagt Koselig-bloggen i dvale og blogger nå som .. du ser signaturen min :)
    hilsen Mette

    SvarSlett
  3. Ser dessverre ingenting i signaturen din,
    og har heller ikke tilgang til profilen din...

    Men veldig hyggelig 'å se deg igjen'♥

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...