søndag 15. august 2010

Svinestek (med sprø svor om du vil...)


Jeg tok med en billig surret
utbenet svinestek med svor fra Mega
 - som kjekt å ha

Å den ble kjekk å ha i dag...



Svinestek
med sprø svor
1,8 kg

Gni inn steken med salt og pepper
Legg så steken med svorsiden ned
i en langpanne/ildfast form
Tilsett 1-2 dl vann
Dekk formen med folie og damp steken
i ovnen på 230 grader i 20 minutter

I mens synger du en sang
rydder litt på kjøkkenet
og stryker mannen kjærlig gjennom håret
om du er så heldig å ha han hjemme!

Når steken er ferdig dampet
senker du ovenstemperaturen til 175 grader

Fjern folien
Snu steken med svorsiden opp
Hell ut vannet og bruk det til evnt saus?

Du kan også legge oppskjært løk og
gulrøtter (+annet snacks) i formen
sammen med steken
Men det hadde ikke jeg idag!

Sett termometeret i steken på den
tykkeste
delen

Inn igjen i ovnen på 175 grader i ca 2 timer
Kommer an på størrelse

Temp. skal være på 76 grader 
når den er gjennomstekt

Er ikke svoren helt sprø kan du sette
steken helt øverst i ovnen og sette på grillen
Ha ovnsdøra på gløtt og følg med
hele tiden for svoren blir fort brent

La steken hvile i 15 min
før du begynner å skjære i den

Og da lager du saus, rødkål (Noras!) og grønnsaker
og heller vannet av potetene!
Smaker veldig godt med salt potetgull til
Salt potetgull med saus - nam!
Men ikke noe å lære bort til barna kanskje?

Ja, egentlig bruker jeg den samme
oppskriften som jeg bruker til Juleribbe ser jeg

Og da har mannen kommet hjem
fra t/r Rhodos så da er det bare å sette seg til bords!


Velbekomme!



5 kommentarer:

  1. Hei! Veldig kjekk blogg:) Ta gjerne en titt innom min nyopprettede matblogg "100% naturlig". Hilsen fra Lene

    SvarSlett
  2. Håper din mann var sulten da han kom hjem når du hadde laget deilig middag... på en sånn tur blir det lett spising og spising og spising.

    SvarSlett
  3. funker det fint med 5dl vann 2dl blir jo drit lite saus?

    SvarSlett
  4. Det blir mer enn 2 dl.
    Men væsken fra formen bruker du
    bare som en del til sausen.
    Regner med du skal ha andre godsaker i den også? =]

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar til meg!
Det setter jeg stor pris på! ♥