tirsdag 24. august 2010

Kärleksmums


Jeg har prøvd ut et par av Leilas oppskrifter

Jeg bakte
New York cheesecake med blåbær
til mammas bursdag
Det var en mektig sak
- et kakestykke var nok!
..hehe..

Før helgen bakte jeg Kärleksmums


Kärleksmums
 5 egg
4 dl sukker
4,5 dl hvetemel
3 ts bakepulver
5 msk kakao
300 g smør
2 dl vann
200 g Sjokolade 
(f.eks melkesjokolade)


Glasur  
2 dl fløte
2 msk espressokaffe
200 g mørk kvalitets sjokolade 70%
2 dl kokos

1. Sett ovnen på 200 grader, varmluft
2. Pisk egg og sukker til eggedosis
3. Bland hvetemel, bakepulver og kakao i en skål
4. Sikt melblandningen i eggedosisen
og bland alt forsiktig sammen
5. Smelt smøret og bland det med vannet, røres inn i røren
6. Kle en plate, cirka 40 x 35 centimeter
med bakepapir og hell i røren
7. Grov hakk sjokoladen og strø den over
8. Stek kaken i cirka 15 minutter (må ikke bli tørr)
9. Avkjøl kaken
10. Kok opp fløte, hell i espressokaffe og rør inn
200 gr finhakket mørk sjokolade
11. La glasuren avkjøles litt før du brer den over kaken
12. Strø over kokos og del opp kaken i ruter

Kaken er ferdig på 30 min
og inneholder hele 400 gr sjokolade! 


Jeg har skjært den opp i ruter 
og lagt den i fryseren!


Du kan jo f.eks ta opp ett stykke en lørdagskveld
la den godgjøre seg i mikroen noen sekunder
og voila en rykende fersk godsak
full av sjokolade!

12 kommentarer:

  1. Gjett om jeg fikk lyst på sjokoladekake nå!? Yes, det blir nok litt baking på meg i kveld. Ser du har masse spennede oppskrifter her. Kommer nok tilbake på besøk igjen:o) Ha en fortsatt fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  2. Den der så seriøst sinnsykt god ut!!! Den skal jeg legge på minnet som ligger ganske så nærme, for da kan jeg få bakt den snart! Hihi, har akkurat hatt bursdag her, så vi har ikke godt av enda en kakerunde sånn med engang...

    SvarSlett
  3. Å, det så godt ut. Svinger meg fra blogg til blogg mellom brownies og kanelsnurrer og alskens søte fristelser i dag. ☺

    SvarSlett
  4. åå nam den så god ut..også jeg som prøver å stramme inn livreima litt...trenger ikke sånne fristelser nå.:-) tjhii

    ja på tide å sette noen løk .:-) er så deilig til våren når de titter opp og hilser på.:-)

    SvarSlett
  5. Tennene løper i vann og jeg ble UTROLIG fysen på noe godt...
    Må klikke meg videre før jeg faller for fristelsen til noe godis gitt..
    hehe.. men takk for oppskriften, den er notert!! ;)

    SvarSlett
  6. Takk for deeeet, nå må jeg jo bake igjen da. Dette så for godt ut til å være uprøvd *sukk*
    Takk for følger oppklaringen foresten. Jeg skjønte jo at det kunne fikses på et vis, men jeg er jo blond vettu ;))

    SvarSlett
  7. Mmmmm... Den så bare fantastiksk (og farlig) god ut :) En skikkelig bombe..
    Men ser ikke bort fra at jeg tester den ut til kommende bursdager :)

    Klem

    SvarSlett
  8. Nam, nam...kan du sende en over hit he he. Så helt nydelig ut, og takk for oppskrift! Kos deg! Klemmer fra Elin

    SvarSlett
  9. Den så bare helt himmelsk ut da!

    Du har en veldig fin blogg. Har lest litt her, men må ta meg litt bedre tid siden å lse mer. =)

    SvarSlett
  10. Hei på deg!
    Du var så heldig å vinne gave #2 i gavedrysset, forklekjole!

    Send meg navn og adresse på mail, jorid.kvam@ntebb.no! HUsk å merk hvilken gave ;-)

    Ha en strålende ettermiddag!
    Klem Jorid

    SvarSlett
  11. Herlighet!! For en kake. Jeg leste innlegget her i går kveld, og har tenkt på denne kaken siden.... Jeg MÅ lage den i dag!!
    MEn du.. teit spm kanskje, men hvor mye er en msk?

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...