torsdag 19. januar 2012

Verdens beste Kalkun!




Nyttårsaften stekte jeg
K a l k u n
etter alle kunstens regler



Rett fra ovnen!

Kalkunen skal være romtemperert
når man begynner arbeidet med den

Fjern posen med innmat og tørk
godt av kalkunen både inni og utenpå
 
Jeg lagde først kryddersmør
70 gr romtemperert smør + div krydder + noen fedd hvitløk
Dette smøret smurte jeg godt inn
under skinnet
på kalkunen!

Ble noe kryddersmør til overs som jeg
smurte inn hele kalkunen med
For deretter og salte og peppre hele kalkunen

Fylte kalkunen med et par hvitløksfedd, epler og svisker
Jeg la den så i en langpanne

Så penslet jeg den med smeltet smør
tilsatt salt og pepper

Satte i et ekstra steketermometer
Termometeret skal vise 70 grader
når kalkunen er ferdig stekt

Fylte litt vann i langpannen
Akkurat nok til at den dekker hele pannen
Inn nederst i ovnen på 160 grader
30 min pr kg

Ca hver halvtime helte jeg væske over kalkunen fra langpannen
vekselsvis med at jeg penslet den med
det smeltede smøret tilsatt krydder

Sprutet noen få striper med honning
over kalkunen på slutten av steketiden
Det luktet helt herlig og smakte helt himmelsk!
Kalkunen ble kjempe saftig!
Ja, det er den beste vi har smakt!


Anbefales!


4 kommentarer:

  1. Åååååå steike jeg ble sulten nå da. Det nærmeste jeg kommer i dag er chicken tandoori

    SvarSlett
  2. Hei:)Du er en reddende engel..Og jeg som har gått og lysta på kalkun siden nyttårsaften!Vi skal ha gjester i morra og skal prøve meg på denne,tusen takk for at du deler!Jeeiiii:)klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhh, jeg ble også sulten !!!
      Men, før middagen skal lages, en stor kopp te, som kanskje demper sulten...litt...?!

      Så lages pizza idag, og når man er i Italia, kjøpes det fersk pizza bunn fra butikken - og resten klarer til og med mannen min...thiii

      Slett
  3. Fersk italiensk pizzabunn må være greit å ha ja! =)

    Jeg har to stk Kalkuner itl i frysen som skal til pers
    ila året.. Gleder meg! Fantastisk godt og sunt kjøtt! =)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...