fredag 17. april 2020

Himla Mislykka



Himla Mislykka 

4 egg
2 dl sukker
200 gr smør
200 gr sjokolade
1 dl mel (jeg bruker glutenfri Semper Mix)
1 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til eggedosis

Smelt 200 gr smør, ta kasserollen vekk fra platen
og rør inn 200 gr sjokolade i det varme smøret
Kokesjokolade eller melkesjokolade, it's up to you!
Jeg brukte 200 gr Dronning sjokolade 

Bruk en slikkepott og vend forsiktig inn smør-og sjokoladeblandingen inn
i eggedosisen, deretter siktet mel og bakepulver (uten å slå luften ut av eggedosisen)


Hell røren i en smurt paiform

Stek kaken nederst i ovnen på 180 grader i 10-12 minutter



Kaken skal se ferdig ut på utsiden (typ som Brownies)
men skal være flytende på innsiden
Derfor "mislykket"

Kaken serveres med krokanis iflg min datter
Men de fleste rundt bordet her valgte vanilje is

Det ble en meget god himla mislykket kake!








































Alle oppskriftene jeg har funnet på nett inneholder 2,5 dl mel
Men rett før jeg skulle i gang med bakingen fikk min datter tilsendt denne oppskriften
fra sin "svigermor" som hun hadde skrevet selv i sin kokebok.
Og den inneholdt bare 1 dl mel.
Så da gikk jeg for hennes oppskrift

Jeg hadde også tenkt å bruke en kakeform, som i de oppskriftene jeg fant på nett.
Men i denne oppskriften står det paiform, så det forklarer vel konsistensen på kaken
Det hadde virkelig blitt mislykket om jeg hadde brukt en kakeform!

Min datter fortalte at de oppbevarte kaken noen timer i kjøleskapet før servering
Det gjorde ikke vi, da jeg serverte den ganske så fresh from the oven

Men den er så klart fastere etter noen timer i kjøleskapet!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...