mandag 22. juni 2020

Kokosbolle Brownie



Kokosbolle Brownie 

Denne oppskriften fant jeg på godt.no
Men jeg brukte min egen oppskrift på Brownie
Halverte denne oppskriften 



Brownie (kakebunn)
100 gr smør smeltes på svak varme og has over i en bakebolle
Tilsett 1,5 dl sukker og bland godt

Tilsett så resten:
1 egg
1,5 dl mel (jeg bruker glutenfritt mel)
2 ss kakao
1 ts vaniljesukker
= Alt blandes godt sammen 

Kle en rundform med bakepapir i bunnen og fordel røren oppi
Stekes nederst i ovnen på 225 grader i 10 minutter
Avkjøl kakebunnen og strø litt kokos over den 

Kokosbollekrem
4 eggehviter
3 dl sukker 
6 gelatinplater
1 dl vann

Pisk eggehviter og sukker på lav hastighet i noen minutter
Tilsett vannet med de oppløste gelatinplatene i en tynn stråle
og pisk videre på full hastighet i 15 minutter 

Gelatinplatene: Legges i en skål med kaldt vann i 8-10 min
Klem vannet ut av platene og løs de opp en etter en i 1 dl varmt kokt vann
Rør ut hver gelatinplate i vannet slik at de løser seg opp


Sjokoladeganache 
100 gr mørk sjokolade
1 dl kremfløte

Varm opp fløten, og la sjokoladen smelte i fløten
Rør rundt og avkjøl. Minst 4 timer, men gjerne natten over
Pisk opp ganachen før du har den på den kalde kaken 

Jeg hadde kun melkesjokolade, men kaken hadde vært mye finere med mørk sjokolade 
Da den da ville stått mer i stil til kakebunnen (og trolig smakt enda bedre!)

Pynt kaken med kokos og/eller friske bær 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...