torsdag 19. januar 2012

Verdens beste Kalkun?





K a l k u n



Rett fra ovnen


Jeg tar opp kalkunen fra fryseren, og 
lar den tine i kjøleskapet i 5 dager før jeg skal servere den

Det hender også at jeg legger den i saltlake (brining
et døgn før steking 
 
Fjern posen med innmat fra kalkunen så fort det lar seg gjøre
Skyll kalkunen godt under kaldt vann og tørk godt av
kalkunen både inni og utenpå, og legg den tilbake i kjøleskapet 

Samme dag som den skal stekes må du ta den ut av kjøleskapet tidlig på morgen
Slik at den får temperert seg før den skal i stekeovnen

Kalkunen skal helst være romtemperert når man begynner arbeidet med den

 Jeg smører alltid kryddersmør under skinnet på kalkunen,
og legger store hauger med smør under skinnet/oppå brystene 

Bruker romtemperert smør + div krydder/urter + noen fedd hvitløk

Blir det noe kryddersmør til overs kan du gni den inn over hele kalkunen
Du kan gjerne gni litt salt og pepper inn i skinnet på kalkunen også

Hvis du ønsker kan du fylle kalkunen med det du måtte ønske
F.eks epler, appelsin, svisker, hvitløk, løk etc

Legg kalkunen i en smurt langpanne og tilsett vann
Det skal være godt med vann i hele formen

Sett i et steketermometer på kalkunen tykkeste del 

Inn nederst i ovnen på 160 grader
Tid: 30 min pr kg

Tidligere brukte jeg mye tid på pensling og helling av
væske over kalkunen hver halvtime av steketiden 
Det har jeg sluttet med

Det er ingen av oss som spiser skinnet på kalkunen uansett 
Så her er det ingen som har behov for et sprøtt og godt skinn 

Ta ut kalkunen når temperaturen viser 68c og

La kalkunen hvile i minst en halvtime før du skjærer i den 
(ikke pakk den inn, for da forlenger du stekeprosessen) 

Saus kokes på kraft av kråsen, væske fra formen + fløte 
Etter først å ha laget jevning av mel (vi bruker glutenfritt mel: Semper Mix)

Nydelig!


4 kommentarer:

  1. Åååååå steike jeg ble sulten nå da. Det nærmeste jeg kommer i dag er chicken tandoori

    SvarSlett
  2. Hei:)Du er en reddende engel..Og jeg som har gått og lysta på kalkun siden nyttårsaften!Vi skal ha gjester i morra og skal prøve meg på denne,tusen takk for at du deler!Jeeiiii:)klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhh, jeg ble også sulten !!!
      Men, før middagen skal lages, en stor kopp te, som kanskje demper sulten...litt...?!

      Så lages pizza idag, og når man er i Italia, kjøpes det fersk pizza bunn fra butikken - og resten klarer til og med mannen min...thiii

      Slett
  3. Fersk italiensk pizzabunn må være greit å ha ja! =)

    Jeg har to stk Kalkuner itl i frysen som skal til pers
    ila året.. Gleder meg! Fantastisk godt og sunt kjøtt! =)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...